جمعه, 26 مهر 1398
  • ساعت : ۹:۳۳:۱۷
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۰۷/۰۱ 
  • کد خبر : ۱۸۵۸۵۲
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان:
هوشمندسازی موجب ارتقای فعالیت بندر می شود
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه هوشمندسازی به بازاریابی بندر ارتباطی ندارد گفت: هدف نهایی هوشمندسازی بنادر ، بهره وری و رقابت پذیری بندر است که موجب ارتقای فعالیت خود بندر می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارائی گیلان، نشست «فرصت ها و چالش های بنادر هوشمند» با سخنرانی مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی از سلسله نشست های مرکز خدمات سرمایه گذاری گیلان برگزار شد.

 

در این نشست، حمیدرضا آبائی با اشاره به تلاش کشورهای دنیا برای چابک سازی و هوشمندسازی امور مختلف از جمله در بنادر دریانوردی اظهار کرد: هم اکنون ابزارهای ارتباطی در دنیا به سمت سیستم هایی می رود که زیرساخت ها بر اساس اطلاعات به روز است.

 

وی با بیان اینکه برای هوشمندسازی باید گام های اساسی برداشت افزود: تبدیل بنادر کشور به بنادر هوشمند یکی از اهداف دولت الکترونیک است.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان ادامه داد: بندر هوشمند یک بندر رقابت پذیر است که در آن توسعه نمود پیدا می کند و با استفاده از روش های نوین، رضایت مشتریان در جذب و جابجایی کالا جلب می شود.

 

به گفته ی آبائی، در بنادر هوشمند توجه به محیط زیست و بهینه سازی مصرف انرژی به صورت یک اصل پذیرفته شده است و در این بنادر، تمامی مراحل تخلیه و بارگیری به صورت هوشمند بر اساس داده ها و اطلاعات صورت می گیرد.

 

وی رسیدن به بنادر هوشمند را مستلزم تکمیل زنجیره ی کامل جامعه بندری دانست و اظهار کرد: هوشمندسازی بر اساس تکنولوژی اینترنت اشیاء صورت ی گیرد و داده ها باید مدل بندی و مدیریت شود.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان تصریح کرد: مدل بندی و مدیریت داده ها موجب مدیریت زمان و هزینه می شود و رسیدن به این سطح از مدیریت است که می تواند منجر به هوشمندسازی بنادر شود.

 

آبائی با بیان اینکه چالش هایی برای رسیدن به بنادر هوشمند پیش روی سازمان بنادر کشور است گفت: در ابتدا باید فرهنگ استفاده از دنیای دیجیتال در بین همه ی سازمان ها نهادینه شود. به عبارت بهتر یک دانش در زمینه ی هوشمندسازی باید ایجاد شود.

 

وی افزود: همچنین چالش بعدی اینست که همه ی سازمان ها به صورت یکپارچه در این حوزه گام بردارند و در صورتی که برخی سازمان ها در این حوزه همگام نباشند عملا هیچ پیشرفتی در حوزه هوشمندسازی ممکن نمی شود.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان ادامه داد: هم اکنون در بنادر کشور از جمله بندر انزلی فضای کار برای رفتن به سمت هوشمندسازی مهیا است و این آمادگی وجود دارد که در صورت همگام سازی و یکپارچه سازی با سایر دستگاه ها، گام های اساسی برای تبدیل بندر انزلی به یک بندر هوشمند برداشته شود.

 

در بخش دوم این نشست که به پرسش و پاسخ اختصاص یافت، پاک سرشت از انجمن تسهیلگری سرمایه گذاری با اشاره به کاهش میزان تخلیه و بارگیری بندر انزلی، تبدیل این بندر به بندر هوشمند را امری غیرضروری دانست و گفت: به نظر می آید با کاهش بارگیری در بندر انزلی، تبدیل آن به بندر هوشمند نیاز نباشد زیرا هوشمندسازی برای اینست که دقت و سرعت کار در بنادر افزایش یابد اما وقتی که بار در بندر وارد نمی شود و کاربری قابل توجهی وجود ندارد رفتن به سمت هوشمندسازی فایده ای ندارد. وی افزود: باید برای بنادر بازاریابی کرد و سپس به سمت ارتقای بهره وری در بنادر با استفاده از هوشمندسازی رفت.

 

در پاسخ به وی، مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: در بندر انزلی نقشه راه برای رسیدن به بندر هوشمند ترسیم شده اما هزینه گزافی صورت نگرفته است در حالی که بر روی به روز کردن تمامی نرم افزارها تمرکز کرده ایم. آبائی ادامه داد: در حوزه کاهش بارگیری در بندر انزلی باید بدانیم که سیاست های اشتباه و عدم توجه به اطلاعات موجب شده که بارگیری در بندر انزلی کاهش یابد اما امیدوار هستیم که شرایطی ایجاد کنیم که کالا با کمترین هزینه و کوتاهترین زمان در بندر انزلی جابجا شود.

 

صبوری از اداره کل آموزش فنی و حرفه ای نیز در این بخش با اشاره به اهمیت هوشمندسازی گفت: اگر از هوشمندسازی استفاده نکنیم مطمئنا از دنیا عقب می افتیم لذا نیاز است که در همه سازمان ها تغییر نگرش صورت گیرد.

 

 مجمدی از اداره کل استاندارد نیز با بیان اینکه نیاز به یک پنجره ی واحد در بین سازمان ها یک نیاز اساسی در کشور است اظهار کرد: رسیدن به چنین پنجره ی واحد به همکاری و همگام سازی سازمان ها در امر هوشمندسازی نیاز دارد.

 

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارائی گیلان نیز در این بخش با اشاره به تصمیمات دولت الکترونیک گفت: به نظر می رسد که نقشه راه هوشمندسازی بنادر تهیه شده اما این یک تصمیم ملی است. نوروزی افزود: آیا این تصمیم یک تصمیم و اقدام ضربتی و آنی است که هزینه ی بالایی می طلبد یا اینکه یک روند تدریجی است؟ وی ادامه داد: با شرایط موجود در بنادری مانند بندر انزلی ایا رونق بندر یک اولویت باید باشد یا اینکه الزام و ضرورتی برای هوشمندسازی وجود دارد؟ و با توجه به عدم رونق بندر انزلی این ذهنیت وجود دارد که مدیران بنادر گیلان تاکنون راهبردی، مدیریت نکرده اند.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در پاسخ به این دغدغه گفت: در حال حاضر باید تائید کرد که از سوی سازمان بنادر، نقشه ی هوشمندسازی بنادر کشور ترسیم شده اما باید پذیرفت که هوشمندسازی موجب ارتقای فعالیت بندر می شود هرچند باید برای رونق بندری مانند بندر انزلی بسیاری چالش ها از جمله ناکارآمدی جرثقیل های موجود و عدم توجه به اطلاعات و به روز کردن امکانات را پشت سر گذاشت.

 

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    5.5.0.0
    V5.5.0.0