نام زیرپورتال : گیلان

1396/11/23 دوشنبه

عامل خوشه صنعتی چای:

مزیت اقتصادی چای ایرانی، کیفیت بالای آن است

 به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارائی گیلان، در نشست این هفته نهاد بازار، عملکرد خوشه چای از سوی عامل این خوشه و محقق سازمان چای کشور بررسی شد.
در این نشست، سید بابک صلواتیان با اشاره به رویکرد اقتصاد دنیا به سمت کسب و کارهای کوچک و متوسط به تعریفی از خوشه صنعتی پرداخت و اظهار کرد: خوشه های صنعتی به واحدهای کسب وکار کوچکی اطلاق می شود که با یک گرایش صنعتی، در یک منطقه جغرافیایی یک محصول مشترک تولید می کنند.
محقق سازمان چای با بیان اینکه در حوزه صنعت چای، این اقدام در گیلان از سال 1390 مورد نظر بود افزود: دسترسی به محصول چای در منطقه گیلان و مازندران، حضور نیروی کار، وجود تاسیسات و زیرساخت های لازم از جمله کارخانجات باعث شد که این خوشه در سطح کشور به یکی از موفق ترین خوشه های صنعتی تبدیل شود.
عامل خوشه چای تصریح کرد: اگرچه این خوشه با مشکلات متعددی مواجه شد اما در نهایت توانستیم این خوشه را در سطح کشور با موفقیت قابل توجهی رقم بزنیم.
صلواتیان در ادامه به مشکلاتی که برای اقدام به خوشه صنعتی چای با آن مواجه بود اشاره کرد و گفت: نبود آئین نامه های موردنیاز در زمان اقدام به خوشه و همینطور عدم آگاهی و همراهی برخی مدیران دستگاه های مختلف از جمله مشکلات و موانعی بود که در این راه رخ داد از جمله اینکه شورای راهبردی لازم متشکل از مدیران نهادها و دستگاه های مختلف در اجرای این خوشه در استان تشکیل نشد.
وی سپس عوامل موفقیت این خوشه را تشریح کرد و افزود: با وجود تغییر مدیریت های متعدد در سطح شرکت شهرک های صنعتی، این دستگاه حامی اجرای این خوشه بود و از سوی دیگر همراهی بسیاری از فعالان عرصه چای به دلیل روابط نزدیک باعث شد که این خوشه موفق شود.
محقق سازمان چای مزیت های اقتصادی حوزه چای را برشمرد و گفت: کشورهای شمالی ایران از جمله بازار مصرف چای هستند و با توجه به کیفیت بالای چای ایرانی، این کشورها می توانند بازار فروش این محصول باشند.
صلواتیان همچنین کیفیت چای تولید کشور را حدود 15 هزار تن اعلام و بیان کرد: بخش عمده ای از این محصول قابلیت صادرات دارد و مابقی نیز از درجه کیفیت بالایی برخوردار است.
وی تصریح کرد: اقتصاد چای، اقتصاد پویایی در دنیاست و باید از این اقتصاد سهم چای ایرانی را به دست آورد.
محقق سازمان چای کشور مشکلات صنعت چای کشور را در چند مورد خلاصه کرد. صلواتیان در این باره گفت: نبود حمایت لازم از سوی دستگاه های مختلف، نبود نوآوری کارخانجات فعال در این حوزه و همچنین عدم برخورداری از سیستم پخش خوب چای باعث شده اقتصاد چای به وضعیت نامناسبی برسد.
وی تاکید کرد: در صورتی که بازار چای به وضعیت مناسبی برسد مطمئنا بخش عمده ای از مشکلات صنعت چای حل می شود.
در ادامه این نشست، حاضرین به ارائه پرسش ها و نظرات خود در این حوزه پرداختند. مدیرکل امور اقتصادی و دارائی گیلان در این بخش اظهار کرد: متغیر کلیدی خوشه های صنعتی، اینست که هم برند باشد و هم بازار را داشته و هم مصرف کننده و اعتماد مرتبطان حوزه مورد نظر خوشه را باید دارا باشد.
منصور مولائی پور سپس این سوال را مطرح کرد که خوشه صنعتی چای چه متغیر کلیدی را داشت؟ و این متغیر باید عمل کننده این خوشه باشد و می توانست یکی از کارخانجات باشد که بتواند رهبری بازار را به عهده بگیرد.
وی ادامه داد: وجود یک گروه تحقیقاتی در ادامه کار خوشه ضروری است تا به عنوان یک بازوی قوی در کنار تولید باشد و بتواند رشد خوشه را تضمین کند.
در پاسخ به وی، صلواتیان گفت: پس از ایجاد خوشه، آن را به سندیکای کارخانجات چای واگذار کردیم و باید ذی نفعان خوشه را تحویل گرفته و بتواند آن را رهبری کنند.
 رضایی عضو انجمن تسهیلگری سرمایه گذاری خارجی گیلان این سوال را مطرح کرد که پژوهشکده چای چه استانداردهایی را برای این محصول ارائه کرده است؟
صلواتیان در این باره پاسخ داد: محصول چای 35 استاندارد دارد و در این حوزه بیش از 20 کارخانه دارای استاندارد ملی هستند و همین تعداد نیز در تلاش برای کسب استاندارد برای محصول شان هستند.
نماینده شیلات نیز در این نشست به فاصله بین میزان تولید چای داخلی و میزان مصرف چای در کشور اشاره و مطرح کرد: چه برنامه ای برای کاهش این فاصله تعیین و تدوین شده است؟
محقق سازمان چای درپاسخ به این سوال گفت: با شرایط موجود نمی توان فاصله موجود بین تولید و مصرف در کشور را کم کرد زیرا میزان اراضی قابلیت تولید بیشتر را ندارد و از سوی دیگر اختصاص اراضی دیگر نیز با موانع بسیاری مواجه است اما برای رفع این فاصله باید عملکرد تولید در واحد سطح را افزایش داد که این مساله نیز با موانعی مواجه است که از آن جمله می توان به بالابودن سن بوته ها که به 90 سال می رسد، اشاره کرد. بنابراین نیازمند صرف زمان بالا و همینطور نیازمند عزم ملی و برنامه ای همگانی برای اجرا در سطح کشور است. صلواتیان تاکید کرد: باید بتوانیم همین میزان تولید را به فروش برسانیم.
جوادزاده مدیر بخش صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی گیلان نیز در این بخش به اهمیت صنایع تبدیلی در حوزه چای اشاره کرد و گفت: جهاد کشاورزی آماده پذیرش الگوهای علمی برای فرآوری محصول چای با استفاده از صنایع تبدیلی است.
وی افزود: با وجود چنین طرح هایی می توان سرمایه گذاران را جذب کرد.
 

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
کلیه حقوق این پورتال متعلق به وزارت امور اقتصادی و دارایی می باشد
^